onsdag 2. november 2011

Genseren Brownstone

Da var november brått kommet, og skrinla mitt forsett om et siste oktoberinnlegg i år. Slutten av oktober har vært travel, med feiring av mannen i husets femtiårsjubileum. Fortsatt har vi  den store feiringen til gode, siden den blir i desember. Fortsatt litt tid til å lade opp til ny dyst heldigvis.

Det er ikke så lett å vite hva man skal gi til en mann som påstår at han har alt og ikke ønsker seg noe. Hjemmestrikket genser hadde  han imidlertid ikke, så da var dette en gylden anledning til å gi han det. At årsaken til at han ikke har hjemmestrikk, er at han stort sett holder koken for egen maskin og stort sett ikke trenger tykke lag, valgte jeg å overse. Det kommer nok iskalde dager denne vinteren også.


Fotografering av genseren Brownstone og den heldige mottaker, skulle foregå i Botanisk hage på Tøyen, i det nydelige søndagsværet. Speilreflekskameraet var med, denne gang skulle det bli skikkelige bilder, ikke noe mobiltøys. Litt kjedelig var det da, at batteriet til speilreflekskameraet lå igjen hjemme. Ingen bønn med andre ord, mobilbilder eller ikke noe.


Genseren ble prøvd på underveis, og den ble rekket opp en gang fordi den ble for stor. Nå ble den overraskende passelig og det er jeg selvfølgelig veldig fornøyd med. Fargegengivelsen på bildenene er ikke i nærheten av virkeligheten. Genseren er mørkegrønn med meleringer av flere andre farger.


Jeg tror ikke jeg har vært i Botanisk hage på høsten før, men det var vel verdt en tur. Det var vakkert med trærne som hadde pyntet seg i sin vakreste høstskrud.




Litt strikkefakta:


Garn: Holst supersoft, farge Mallard. På dette bildet vises fargespillet litt bedre, men den er grønnere i virkeligheten. Fargen er dessverre utgående hos Holst, men fortsatt er det litt igjen . Genseren ble strikket med dobbel tråd. på pinne 4 (vrangbord) og 4,5.

Mønster:  Brownstone fra Brooklyn tweed. Et veldig greit og godt forklart mønster, ingen uklarheter underveis. Jeg strikket størrelse S (egentlig M siden jeg strikker løst) og bolen og ermene litt lenger. Jeg hevet også halsåpningen litt. Det var dels for å slippe så mye fram- og tilbakestrikking før det var helt nødvendig og dels fordi jeg synes det var finere med en litt kortere åpning.

Prosjektside på Ravelry

Etter turen i Botanisk hage spiste vi lunsj på den koselige lille kafeen Det grønne kjøkken, som tidligere het Torgerstuen.


Deilig mat og hyggelig stemning.


Skogsoppsuppa smakte fortreffelig.


Da krysser jeg fingrene for at det snart blir noen fine novemberdager også. Det er ikke min yndlingsmåned vi er inne i akkurat med eskalering av mørketiden. Godt det finnes stearinlys! Ha en fortsatt fin uke! :)

14 kommentarer:

karna sa...

Så fin genser, passer godt den kjekke mannen ,-) Og koselig bilder fra Tøyen-parken, lenge tenkt jeg skulle vært der en tur.
Rart hvor vanskelig det noen ganger er å gjengi farger, at det batteri enten ikke er med eller "dør" etter førstebilde er heller ikke ukjent.

Kort og Søm sa...

Kjempe fin genser du har strikket!
Og fine høstbilder,
her ligger tåken tjukt...får håpe på sol i morgen... :O)

sissels sa...

En kjempeflott genser som passet mannen helt supert.
Nydelige høstbilder har du også fått tatt.
Ha ei fin uke

Silje sin blogg sa...

Kjempe fin genser! Den var så fin at den ser "butikkjøpt" ut, som min samboer ville sagt;)

Innestemmen sa...

Så flott en genser! Han må da bare være storfornøyd =)
Klem Siv

Desiree sa...

Kjempefin genser, og han så jo veldig fornøyd ut :)

trinemamma sa...

Kjempefin genser, flott gave.
Nydelige høstbilder :-)

BodilE sa...

Så fin den ble! Og gratulerer med jubilanten, han ser veldig fornøyd ut :) En kledelig genser!

Monstermønster sa...

Vedlig fin med et snitt som gjør at den kan brukes mye! Lekker!

Og botanisk hage-bilder gjør meg nostalgisk, vi bodde rett ved i mange år da jeg var student.

Huset i midten sa...

Så flott den ble! Og nydelig farge. Typisk at den går ut... Fargene i botanisk er vel også utgående, men de kommer vel igjen til neste år :) Lykke til med innhenting - ikke den enkleste måneden å gjøre det på, men så langt er det i hvert fall mildt!

ANNEPÅLANDET sa...

Å, genseren ble kjempefin!!!
Visste ikke at Torgerstuen hadde byttet navn. Har de byttet eiere også, tro? Har lenge hatt planer om en tur tid, men har ikke kommet så langt enda.
Ha en riktig fin helg!

Berit sa...

virkelig en flott genser ! og den satt jo som smurt på modellen : )) gratulerer til ham forresten.. med overstått dag..

Botanisk hage er herlig uansett årstid om man liker blomster.. jeg kryper nok mer enn jeg går noen ganger : )) liker å ta macrobilder : ))

den cafeen skulle jeg gjerne hatt her.. så innmari koselig ut !

ha en fin helg..

Lisbeth Bula sa...

Den ble bare helt knall! Jeg har sett modellen før- og hadde jeg ikke strikket en genser til Mannen i Huset fra Brooklyn Tweed før så hadde jeg gått for denne..

Tingelingeling sa...

Heldig, kjekk mann i fin genser! Du er jammen flink. Blir alltid så imponert av ferdige gensere.