Aksjon varme tenåringer - del 2

Ikke før var Skappel-genseren så vidt ferdigstrikket, vasket og nesten tørr, så forsvant den ut av huset. Jeg hadde en idé om at den skulle være bursdagspresang til veldig nesten attenåringen, men da måtte jeg sittet på den en uke.


Ikke var det så enkelt å få tatt bilder heller, men søndag fikk jeg endelig booket tid til en fotoseanse. Denne gangen måtte jeg ta bildene selv, og da ble det selvfølgelig ikke 300 bilder som sist, men sånn ca 15.


Fotomodellen er fornøyd med genseren, jeg skulle gjerne strikket på 10 cm foran. Jeg var litt for opptatt av at den skulle være lenger bak enn foran, så det ble litt mye av det gode.


Fakta
Mønster: Mammas hjemmestrikkete genser, populært kalt Skappelgenseren
Garn: Dobbelt tråd Holst supersoft, farge Silver grey og en tråd Blackhill Kid Mohair silk i fargen mellomgrå
Pinner: 6 på vrangbord og 7 på rettstrikken.
Tidsforbruk: I underkant av to uker, men den kan nok strikkes en god del raskere. Jeg hadde litt forskjellig annet jeg strikket på samtidig.
Strikkeutfordringer: Ingen tekniske, men måtte kjempe mot kjedsomheten av å strikke rett fram og tilbake i det uendelige.


Modifikasjoner: det ble en del av dem. Jeg så knapt nok på originaloppskriften, men skjelte heller til andres endringer på Ravelry

  • La opp ti masker mindre på bolen: 70 i stedet for 80.
  • Strikket bakstykket og forstykket i ett. Felte 22 masker i midten for nakke og strikket så hver side av halsen for seg. Økte fire masker mot halsen i hver side. La så opp 14 masker midt foran igjen og strikket resten av bolen foran.
  • Plukket opp masker på sidene av genseren oppe til ermene, 50 på hver side. Strikket så ermene fram og tilbake nedover til passende lengde.
  • Sydde sammen i sidene og festet tråder

Det er sikkert ingen noen som har oppdaget at jeg har prøvd å snike inn bilder av hagen sammen med Skappelgenseren. Jeg er nemlig veldig fornøyd med at jeg omsider har fått en hage der det er blomster på høsten også, ikke bare i mai-juni. Da benytter jeg anledningen til å pøse på med noen flere hagebilder.

Purpursolhatt og Praktsolbrud har blomstret siden midt i august. Skikkelige takknemlige blomster å ha i hagen. 

Praktsolbrud


Det var visst alt for denne gang. Blogger streiker og vil legge resten av hagebildene øverst i innlegget. I tillegg insisteres det på liten skrift, så da tar jeg hintet og avslutter for denne gangen, og fortsetter heller med hagespammingen i neste innlegg.

Ha en fin uke! :)
Ps! Faktisk ble det kake på meg når ermene var så godt som ferdigstrikket. Datteren bakte kake til forestående bursdag, og da ble det smaksprøve på undertegnede. Tilfeldig? Neppe. :)



Kommentarer

Innestemmen sa…
Så flott I er i genseren :)) Den ser jo unektelig behagelig ut å gå med også ;)
Kort og Søm sa…
Fin genser du har strikket,
skjønner at hun er fornøyd :O)
Og så fin høsthage du har!
Hilsen Fredrikke
Fru Larsen sa…
Ja, den kan jo et eller andet, den Skappelgenser. Jeg fik en masse garn forærende forleden. Jeg tænker at det måske skal bruges til sådan en, til min tøs. Det bliver så godt med modifikationer for hun er kun 9. Den have ser dejlig ud. Glæder mig til at de flere billeder af den.
Kh. Dorte
Quiltefia sa…
Hei!! Superfin genser!! Det er snedig med denne utrolig populariteten på denne genseren. Men det er i stikkingens fremme fordi mange unge vil strikke!! Var på Tjorven idag for å finne beige loddent garn. Fantes ikke!? Bra barnet ble fornøyd!! Ha det fint!! AnneK:-)
Tovepia sa…
Flott modell, flott genser og flott hage:))...bedre kan det ikke bli!
Ha en god oktoberstart, klem fra mæ på midten:)
utrolig smukke blomster du har i haven ..
og jeg forstår til fulde, at teenageren er fornøjet med genseren. Den er rigtig flot. Må vist ind og kigge på det mønster på Ravelry - den er bare smart.
hilsen Mona
BodilE sa…
Et prakteksemplar av en Skappelgenser, datteren din kledde den veldig godt!
Jeg husker godt når du la ut før- og etter bilder av hagen din, må si den har vokst seg til og blitt kjempefin!
Bodil sa…
Fin gensar, nydeleg modell, og flott hage :)
Grete sa…
Genseren ble kjempefin, og datteren kler den veldig godt!
Flotte og frodige blomster, ser gjerne flere!
Helle sa…
Leser om Skappegenseren "over alt" og har skjønt at jeg ikke henger med siden jeg verken har den på pinnene, eller noen planer om det.
Nå tenker jeg at det viktigste er at ungdommen er fornøyde, Og hun kledde absolutt det ferdige resultatet, selv om det virker som et ganske ensformig arbeide for strikkern.
Gitte sa…
Lækker trøje. Det er en rigtig god idé med lidt forlængelse bag på.

Hvem kender ikke følelsen af kold vind på ryggen, når man læner sig frem. En rigtig efterårshygger :-)
Kjempefin genser - og jeg syns den ser bedre ut når det ikke er altfor mye "pus". Nydelig farge!
Når det gjelder tenåringer, ser det ut til at det er det enkleste som slår an - denne genseren, Cocoon-lua, helt enkle patentskjerf og -halser, og ensfargede kosesokker. Og det er jo fint også da! Hjemmestrikk blir jo dessuten mye varmnere, siden den meste man kjøper inneholder lite ull og mye annet rart. Så hurra for strikkende mødre!
Fin Dorthegenser!! ;) morsomt at de er så populære
Blåbærlina sa…
Genseren ser deilig og veldig fin ut! Sikkert mange fornøyde jenter der ute etterhvert med Skappelgensere :O) Du fortjente vel litt kake etter dette rettstrikkprosjektet!
Min 14-åring har lyst på sånn genser, tenkte å lansere ideen om at hun strikker ermene selv... så får vi se om det blir noe action her. Men jeg er helt enig med Annepålandet:
Hurra for strikkende mødre!
Det er mye akryl ute og går i butikkene.
Så fint du har det i hagen - også nå på høsten, imponerende. :O)
Så fine nærbilder av praktsolbrud - fint navn!
hilsen fra Nina
by Li sa…
starter med det siste først; for en vakker høsthage du har!! :)

Genseren ser fin ut når den ikke er superlodden. Og den siger vel litt, så det har ikke så mye å si at den ble "for kort" foran :)

Hurra for hjemmestrikkebølgen iallefall. Guri som jeg misliker all den akrylen i butikkene...

Nydelig hage! Takker for tips om senblomstrede, det er så fint med farger på denne årsitden og.

Og deilig genser til datteren. Hurra for hjemmestrikktrenden.
ICM sa…
The Packers have lots of owners nobody knows instead of one owner who doesn't know squat Packer and movers delhi
Linda Aasan sa…
Den som var ung og lang og tynn og så bra ut i skappelgenser... Heldige datteren :) Og nydelige blomster i hagen, jeg mangler fortsatt litt høstblomster. Men så er det noe kaldere her enn det er i Oslo også, så mye av det veldig sene klarer seg dårlig. Men solbrud har jeg sådd i år - håper den blir like fin som din til neste år!
Line sa…
Hun er skikkelig fin i den!
Gleder meg til flere hagebilder, høsthager er noe av det fineste jeg vet!
Sylvia sa…
Hei Vibeke
Så fin hun er i genseren sin. jammen er hun heldig som har en mor som kan strikke, ellers måtte hun strikke den selv!
Så nydelige blomster du har i hagen din, da! Flotte farger var det.
Ha en hyggelig kveld. Klem
I like being on the road, living in hotels. While I've got a real nice house, I go crazy when I'm there.Multi Cuisine Restaurants in Chennai
Thanks for the information... I really love your blog posts... specially those on Celebrity corporate club