Hverdagsjakka - teststrikk for Pinneguri

På senvinteren i år var jeg så heldig å få teststrikke en jakke for Pinneguri. Det skulle være en jakke, som var god og praktisk å bruke til hverdags, det er jo tross alt flest av dem, så derfor navnet Hverdagsjakka.


Garnet er Pickles pure wool, et nytt bekjentskap og en gledelig overraskelse. Godt å strikke med og pent resultat. At garnet kommer i fine, melerte farger er også et pluss. Det er litt tykkere enn Holst supersoft, som jeg bruker mye og er vel på tykkelse med Raumas Finull. Etter nesten et halvt års bruk, så virker det også som garnet holder seg pent i bruk og nupper minimalt.


Jakka er strikket i striper i fargene Salvie og Grønn te. Det kunne med hell vært større kontrast i fargene, men det kan jeg fint leve med. For dette er en god jakke, en skikkelig favoritt. Den sitter godt på, og er passe smal så den er enkel å bruke under all slags ytterjakker. Fin tykkelse også, og jeg har brukt den kjempemye etter at den ble ferdig. En god hverdagsjakke med andre ord.

Hverdagsakka fikk selvsagt være med på ferie, her foran fineste Urnes stavkirke

Jakka er strikket rundt, ovenfra og ned, med forkortede rader i nakken for bedre passform. Litt innsving i livet før det svinger ut over hoftene er det også. Det er raglanfelling, eller økning blir det vel når det strikkes ovenfra.

De tykke stripene i nakken er der de forkortede radene er strikket.

Nå skulle jeg gjerne gitt dere en lenke til mønsteret, men det er lettere sagt enn gjort. Denne oppskriften er solgt til et norsk ukeblad, jeg tror det er Familien eller Hjemmet, men sikker er jeg ikke. Mønsteret kommer med andre ord til et ukeblad nær deg, litt uvisst hvilket og når. Hvis noen skulle komme over den, vil jeg gjerne ha et tips! ME-formen min er dessverre ikke i en sånn forfatning at jeg får vært så mye i butikker og sjekket ukeblader for tiden.

En lenke til prosjektsiden min på Ravelry kan jeg imidlertid by på. 

Håper alle får en fin helg! Helgens prosjekt er et litt evigvarende babyteppe, som helst skal ferdigstilles før et nytt bonusbarnebarn melder sin ankomst i starten av oktober.



Kommentarer

Sylvia sa…
Heisann Vibeke
Så fint den jakka satt på deg. Og det er jo DU som har strikket den, flinka.
Så er det bare å følge med i ukeblader fremover.......jeg kjøper ikke ukeblader, så jeg får vel se på coveret i butikken, da :)
Ønsker deg en fin lørdagskveld.
Ina sa…
SKikkelig fin jakke, den har jeg så lyst til å strikke! Må visst sjekke ukebladhyllene i butikken framover da skjønner jeg :)

Fin søndag -og lykke til videre med babyteppet!
Quiltefia sa…
Hei!! Fin jakke!! Fine farger!! Har du vært i den nye butikken til Pickles?? Jeg har det på lista!! Ha en fin søndag!! Anne Kari :-)
Bodil sa…
Så fin jakke, og så godt du kledde den. Ynskjer deg god bedring :)
Hanne sa…
Jakka di er kjempefin. Venter på mønsteret og garnet ligger klart her. Kommer i Familien en eller annen gang i løpet av høsten
Fiin jakke, og passformen ser veldig bra ut :-)
Sylke sa…
Veldig fin jakke, Vibeke! Den ser også ut til å sitte godt og er sikkert deilig på kjølige høstdager :)
Det er en meget fin jakke. Og flot med de tynde striber. Den klæder dig godt.
Jane sa…
Kjempefin jakke, og jeg kan bekrefte at mønsteret kommer i Familien, men jeg aner ikke når :)
mimouna sa…
Herlig hverdagsjakke! Synes fargekombinasjonen var veldig fin jeg, det hadde blitt et helt annet inntrykk med større kontraster. Nå ble den dus og fin.
Helle sa…
Deilig hverdagsjakke, man kan aldri få for mange av dem. Da får vi bare vente på beskjed om når vi kan finne den i Familien?
Kort og Søm sa…
Det var en fin jakke :)
Håper formen blir bedre!
hobbyvenn sa…
Jakken ser kjempegod ut. Akkurat slik en hverdagsjakke skal se ut. Lykke til med babyteppet.